Al een maand in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jamila Luiten - WaarBenJij.nu Al een maand in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jamila Luiten - WaarBenJij.nu

Al een maand in Suriname

Blijf op de hoogte en volg jamila

19 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Ik zit al een maand hier in Suriname en ben weer helemaal opgeknapt! Ik kan dus weer genieten van alle dingen die ik hier meemaak.

We hebben een drukke week achter de rug. Op stage heb ik weer de meest mooie maar ook spraakmakende dingen gezien. Zo kwam er deze week een man met diabetes op mijn afdeling. Hij had al een paar weken een wondje op zijn voet en is daarmee niet naar de dokter geweest. Pas toen hij bijna niet meer kon lopen is hij naar het ziekenhuis gegaan. Als je hier geopereerd moet worden moet je eigenlijk altijd een week wachten vanwege de lange wachtlijst. Deze man werd al na 2 dagen geopereerd en dat zegt al iets over de ernst van zijn wond. Toen hij terug kwam van O.K. moest ik de wondzorg doen. Die man had gewoon een gigantisch gat op EN onder zijn voet!! En gek genoeg keek die patiënt naar zijn voet alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Omdat ik in mijn laatste jaar van de opleiding zit moet ik de afdeling kunnen coördineren. Dit had ik nog niet eerder gedaan dus ik vroeg aan de hoofdzuster of ik mee mocht lopen met de 'unit oudste'. Zo gezegd, zo gedaan. Om 11.00 zocht ik mijn collega waar ik mee meeliep waarop mijn collega zei: 'Ze is naar huis en zuster Jaliti trouwens ook, jij bent nu unit oudste, gaat wel lukken toch?' Daar stond ik dan, met mijn mond vol tanden en 12 patiënten zonder een gediplomeerd verpleegkundige. haha uiteindelijk is het gelukt met wat hulp van de afdelingshoofd.

We zijn dit weekend ook op een twee daagse tour geweest naar Brownsberg en het Brokopondo stuwmeer. Vrijdag zijn we vroeg vertrokken en gingen we op weg naar Brownsberg. We hebben 2 uur gereden, bij aankomst hebben we gegeten en moesten we de lange broek aan (afschuwelijk in deze hitte). We moesten ongeveer 45 minuten lopen voor de Leo waterval. Dit viel wel een beetje tegen omdat er weinig water was (komt door de grote droge tijd waar we nu inzitten). De wandeling terug was best zwaar, dit duurde ongeveer een uur. De terugweg gingen we langs zijn familie die in een klein dorpje wonen. De mensen waren ontzettend aardig en we kregen een rondleiding. Het is ontzettend mooi om te zien dat die mensen met heel weinig zo gelukkig zijn.
Aan het eind van de middag kwamen we aan bij het Brokopondo stuwmeer. Het was echt ontzettend mooi, en de zon ging net onder. Ook dachten we even heerlijk af te kunnen koelen in het water, maar het water was gewoon nog warmer dan de buitenlucht!! In een houten hutje in de jungle, met uitzicht op het stuwmeer hebben we overnacht. De volgende dag gingen we brul apen te spotten, nog even zwemmen en vissen (We hebben alleen niks gevangen).

Aankomende week word een rustig weekje i.v.m. feestdagen hier die we vrij zijn ;).

Liefs Jamila

  • 19 Oktober 2014 - 20:45

    Hermien:

    Fijn dat je weer helemaal beter bent, dat ziek zijn zo ver weg is maar niks. Wel bijzonder wat je daar allemaal meemaakt en zo zie je maar weer dat je meer kunt dan je denkt :) je maakt toch wel hele bijzondere dingen mee daar in Suriname. Veel plezier nog en we wachten je volgende verslag weer af. Groetjes Marco en Hermien

  • 19 Oktober 2014 - 20:48

    Erna:

    Hoi Jamila,

    Fijn dat je weer helemaal opgeknapt bent. Kun je nu tenminste weer genieten van alles daar. Al weet ik niet of het zo prettig is om zo'n wond te verzorgen :-(
    Veel succes en plezier nog.

    Groetjes van ons allemaal

  • 20 Oktober 2014 - 10:15

    Hanny Dibbets:

    goed dat je opgeknapt bent! Erg leuk om je verslagen te lezen! Groetjes hanny

  • 20 Oktober 2014 - 20:07

    Jantine Luiten:

    Leuk om je verhaal weer te lezen en fijn dat je weer beter bent!

    Wel typisch hoe ze je zo voor het blok kunnen zetten en echt ondenkbaar in Nederland, maar wel weer een hele ervaring rijker en blijkbaar heb je een mee loop dag helemaal niet nodig.

    Succes en geniet ervan!

    Liefs

  • 22 Oktober 2014 - 10:30

    Mieke:

    Dag zuster Jamila, wat een leuk verslag weer en goed dat je toch al zoveel verantwoordelijkheid aankunt. Geniet van je vrije dagen.

  • 22 Oktober 2014 - 22:03

    Gerdie:

    Ha ha Jamila, wel knap dat ze het voor elkaar krijgen dat jij met je mond vol tanden staat....het overvalt he dan natuurlijk maar wel weer knap dat je het gered hebt. Zo leer je wel heel veel! Nu maar ff genieten dan can je vrije dagen.
    Gr. Gerdie

  • 28 Oktober 2014 - 11:24

    Lidy:

    Je leert erg veel al wordt je soms in het diepe gegooid. Leuk ook alles wat je van het land kunt zien en hoe de mensen leven. Hart. groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

jamila

Stage lopen in Suriname in het St. vincentius ziekenhuis

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 8777

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 12 Januari 2015

stage lopen in Suriname

Landen bezocht: