Mijn eerste dagen in Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jamila Luiten - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen in Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van jamila Luiten - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen in Paramaribo!

Blijf op de hoogte en volg jamila

24 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

wauw, wat je in 3 dagen allemaal kunt zien en beleven..ongelooflijk gewoon!

Maandag was de dag van vertrek. Na een emotioneel afscheid begon onze reis dan echt! We vlogen comfort class in het vliegtuig, super relax! Vanwege een half uurtje vertraging kwamen iets later dan verwacht aan in Suriname. In Suriname werden onze paspoorten en visums gecheckt. Dit gebeurt op Surinaams tempo en met 4 medewerkers op 400 passagiers dus dat duurde echt eeuwen! Toen dat klaar was moesten we onze koffers ophalen, waar we ook nog even 40 minuten hebben staan wachten. Buiten stond taxi Jefrey op ons te wachten. De auto zat vol deuken en het glas van de voorruit was helemaal gebarsten. We hebben 1,5 uur gereden naar ons huisje. En onderweg zie je meest mooie, rare en onbegrijpelijke dingen. Huizen die op instorten staan, bermen vol met afval, slapende mensen langs de kant, prachtige landschappen etc. We waren rond 19.00 (Surinaamse tijd) bij het huisje. We hebben een koude douche genomen (warm water hebben ze hier niet) en zijn naar bed gegaan.

De eerste nacht heb ik bijna niet geslapen. Of het nou dag of nacht is, herrie op straat is er altijd. De volgende dag moesten we er alweer vroeg uit. We kregen namelijk een rondleiding van Tjon (de huisbaas) door Paramaribo. Hij heeft ons het ziekenhuis laten zien, de leuke en betrouwbare eettentjes en cafeetjes, supermakten, zwembad enz. Het verkeer hier is hier ook echt één grote chaos! Regels zijn er niet, iedereen toetert, geparkeerde auto's draaien zonder pardon achterwaarts de weg op en voorrang krijg je hier niet dus die moet je gewoon nemen door de weg op te rijden en je toeter in te houden.
In de middag zijn Martine en ik naar het zwembad geweest. We hebben amper 2 uur in de zon gelegen met factor 50+ en we zijn knetter verbrand! Van het zwembad water hier koel je ook bijna niet af, omdat het water zo warm is.
Aan het eind van de middag hebben we nog even boodschappen gedaan. Wat een toestand was dat! Als je hier bij de kassa komt word er een ketting gespannen zodat je niet zomaar weg kan tijdens het betalen. Alle artikelen zijn hier nog apart geprijsd en word met de hand aangeslagen, dan komt er een andere werknemer bij om alles te controleren. Er word soms ook nog in je tassen gekeken of je daar niet wat ingestopt hebt. Als alles goed is mag je betalen. Vervolgens komt er weer iemand anders bij om al je boodschappen in tassen te pakken en WEER iemand anders doet de ketting dan voor je open! haha.

De tweede nacht heb ik super goed geslapen. Martine en ik Paramaribo ingegaan om alles een beetje te verkennen. We zijn onder anderen naar de kust gegaan, naar de palmentuin geweest en ondanks dat we een kaart hadden een paar keer verkeerd gelopen.

Verder is het hier echt super warm, stikt het van de muggen en waar je hier ook bent, aan aandacht van de mannen geen gebrek. Als je ergens heen loopt, loop je langs de weg waar putten zonder deksels in de grond zitten en stoeptegels ipv plat rechtop staan.

Het is allemaal nog heel erg wennen hier maar dat lukt steeds beter. We hebben ook 2 huisgenootjes waar we het goed mee kunnen vinden. Morgen is onze kennismaking in het ziekenhuis, ik ben heel benieuwd!

Liefs Jamila!

• 24 September 2014 - 19:15

Allison:

Super leuk jamila! Succes morgen in het ziekenhuis! :)

• 24 September 2014 - 19:20

Elles:

Ahh wat een gekte daar! Succes morgen!♡

• 24 September 2014 - 19:35

Mandy:

Wel erg wennen maar dat komt goed!Succes in het ziekenhuis!

• 24 September 2014 - 19:36

Hermien:

Super dat het allemaal zo goed gaat, en nu in morgen op naar het ziekenhuis, succes. We wachten je verslag weer vol spanning af. Liefs Marco en Hermien

• 24 September 2014 - 20:00

Anja Shreurs:

Hai Jamila,
    Wat leuk dat je de wereld (en ons natuurlijk) laat weten wat je doet.
    Zo blijven we mooi op de hoogte, en lijkt het net, alsof je niet zo ver weg bent.
    Heel veel plezier en koop een knuppel om de aandacht van je te slaan...:)

Groetjes Anja en de rest.

• 24 September 2014 - 20:01

Suzanne:

Ooh Jamila ik zit in mijn hangmatstoel je verhaal te lezen en moet echt hardop lachen.
    Ik zie zo de beelden voor me. Fantastisch al die belevenissen. Zal in het begin zeker even wennen zijn
    Heb je in zwembad 'Zin' gezwommen
    succes in het ziekenhuis morgen
    liefs Thijs en Suzanne

• 24 September 2014 - 20:40

Hanny Dibbets:

heel veel plezier en geluk daar! En succes met je stage! Groetjes hanny

• 24 September 2014 - 20:59

Erna:

Wauw Jamila, wat een belevenissen zeg. Ontzettend leuk om het allemaal te lezen. Kan me voorstellen dat het echt wel wennen is. Fijn dat de vlucht goed is gegaan en dat je langzaam aan het leven begint te wennen. Succes morgen in het ziekenhuis maar dat komt vast goed. We kijken weer met spanning uit naar je volgende verslag.
    Groetjes van Erna en de rest

• 24 September 2014 - 21:30

Hannie:

Lieve jamila.
    Ik had natuurlijk al verschillende verhalen gehoord via de skype( echt super dat dat kan ) maar vind het ook erg leuk om wat te lezen. Fijn dat je nu gesetteld bent en dat je weer bent opgeknapt. Veel succes morgen op je stage plek en we skypen gauw weer.
    Liefs van je mam.

• 24 September 2014 - 21:32

Gerdie:

wauw Jamila, je hebt al behoorlijk wat gezien, als ik het zo lees! Ben benieuwd hoe de kennismaking in het ziekenhuis verloopt.... Succes allebei!
    Ge. Gerdie

• 24 September 2014 - 21:45

Jantine Luiten:

Haa Jamila,

Het valt me mee dat je nog geen spinnen en allerlei gekte bent tegen gekomen. Nog niet eens geacclimatiseerd en nu al weer aan die arbeid! Succes en veel plezier!!

Groetjes je nichtje

• 24 September 2014 - 21:50

Janien:

ahh super gaaf om dit allemaal zo te lezen! leuke avonturen heb je dus ook al gehad. succes morgen en ik blijf je volgen hihi!

dikke kus janien

• 24 September 2014 - 23:06

Jamila Luiten:

Wat leuk dat zoveel mensen mijn weblog lezen en erop reageren! Wat de beesten betreft jantine, dat valt opzich nog wel mee. Wel veel gekko's en salamanders hier. En ondanks dat ik ze niet heel fijn vind, laat ik ze wel zitten want ze eten de muggen op, en daar zijn er hier heeeel veel van!

• 24 September 2014 - 23:18

Jeroen Lensink:

Super ervaring! Heel veel succes en plezier daar!

• 25 September 2014 - 07:55

Mieke:

leuk om dit allemaal te lezen Jamiel, en werk ze vandaag.

• 25 September 2014 - 13:13

Arda:

Wat heb je het allemaal leuk geschreven, kijk al weer uit naar je volgende berichtje maar gelukkig blijven we ook via Skype op de hoogte

• 29 September 2014 - 14:40

Lidy:

Boeiend te lezen; al heel veel meegemaakt in een paar dagen. Benieuwd hoe het ziekenhuis is.

• 30 September 2014 - 17:57

Anne:

Hi Jamila!!!

Succes daar op je stage.. ben benieuwd naar je verhalen

Groetjes Anne (stagebegeleider SKB)